Forums > Friendship > pergaulan antara lelaki dan perempuan
Jump to:
pergaulan antara lelaki dan perempuan
Posted on 17-NOV-06
Author
mestika
Total posts: 7
Add as friends
Send message
Bookmark and Share
assalamualaikum. sahabat2, arapnya sahabat2 dapat memberikan komen tentang pergaulan antara lelaki dan peremppuan pada masa sekarang. dan dapatlah kiranya kita semua berkongsi tentang cara2 untuk mengatasi masalah ini. semoga perbincangan kita ini dirahmati NYA, insyaALLAH
 
afdzal80 Posted on 20-NOV-06
(6 more)
Total posts: 7
Add as friends
Send message
hub lelaki n perempuan hari ini semakin terkeluar dari batas-batasnya.Mereka bebas bergaul tanpa segan silu.Tak taulah kenapa...mungkin gaya hidup remaja hari ini banyak terdedah dengan budaya barat dan juga media massa yang menayangkan program yang tidak elok.Harap remaja hari ini cepat tersedar dan kembali ke jalan asal.
 
mestika Posted on 21-NOV-06
Total posts: 7
Add as friends
Send message
assalamualaikum. syukran jazila kpd sahabt2 yg sudi berkongsi pandangan. mmg merisaukan keadaan sekarang ni, mcm2 boleh terjadi. amat sedih apabila saudara2 islam kita begitu mudah untuk menggadaikan apa sahaja demi sahabat lawan jantina mereka, yang paling sedih sebab ade yg sanggup gadaikan agama demi cinta. nauzubillah nminzalik. wasalam
 
megat_firdaus Posted on 04-DEC-06
(9 more)
Total posts: 18
Add as friends
Send message
better cari punca masalah tu dulu. anak2 dibentuk dari keluarga. berdasarkan pemerhatian saya, selalunya anak2 yang bermasalah datang dari keluarga yang bermasalah. ayahnya tak pergi sembahyang jumaat, zakat pun tak bayar, solat 5 waktu pun terabai, haji langsung tak fikir sebab sibuk nak kumpul harta. ibunya plak tak tutup aurat, sibuk dengan urusan kerja sampai urusan anak2 diserahkan kepada pembantu rumah.. macam2 lagi la. so, sekarang ni elok kita tumpu kepada peranan ibu bapa dulu..
 
megat_firdaus Posted on 13-DEC-06
(9 more)
Total posts: 18
Add as friends
Send message
em, nak sound depan2 blh tapi kne fkr adakah ia menyelesaikan masalah atau menggalakkan masalah. anyway, masalah ini adalah masalah sosial. maknanya masalah semua orang di kawasan sekeliling. so, setiap orang kene mainkan peranan untuk atasi masalah ni. bukan hanya tahu tuding jari.
 
FiEnNanNi Posted on 30-DEC-06
(17 more)
Total posts: 1
Add as friends
Send message
hmmm.. assalamualaikum.. ni pendapat ana je la kan.. ana rase.. mmg btol batas pergaulan antara lelaki dan perempuan mmg tak leh dikawal kebelakangan ni.. kadang2 ana rasa.. kiter yg ader kesedaran ni kurang membantu.. atau mungkin tak tau mcm mane nak bantu kwn kt yg terjebak.. nasihat pun susah nak diterime.. hmm.. ntah la.. semmmgnye masalah ni makin kronik
<br>
 
shahalam Posted on 22-JAN-07
(1 more)
Total posts: 3
Add as friends
Send message
pada saya yg perlu dipersalahkan ialah media elektronik yg banyak mengudarakan cerita yang bertentangan dgn nilai murni dgn alasan cerita itu di siarkan agar penonton dapat mengambil iktibar dari ape yang berlaku .. padahal penonton yg menonton kebanyakannya muda mudi yang tgk cerita pada peringkat awal saje dan bila penghujung cerita mereka kena masuk sbb nak bersekolah keesokan harinya .. jadi kesedaran yg nak ditonjolkan tak sampai kat depa.
<br>
<br>Sepatutnya media elektronik siarkan rancangan yg mempunyai kesedaran dari awal lagi ..
<br>
<br>Satu lagi pengaruh selebriti tv yg man mengalahkan artis dan bahasa yg mereka gunakan ialah bahasa rojak dan double meaning.
<br>
<br>Yg paling sedih ialah ade melayu kita yg menegakkan benang yg basah dgn alasan yg tidak munasabah dan boleh menghina islam dgn alasan mengikut saranan PM ..islam hadari ...
<br>
<br>Bg saya islam hadari itu betul tetapi telah disalah ertikan dan lari dari kehendak pm kita.. fikir2 kan lah..wassalam
 
mademoiselle Posted on 25-JAN-07
(1 more)
Total posts: 1
Add as friends
Send message
ai..saya rasaakan smuanya b'gantung kpd diri sendiri..klu org lain nshat cmner skali pon,tp diri sendiri xnk gk brubah,xde gunanya..so ask your own self what you want to do actually in your life..
 
megat_firdaus Posted on 24-MAR-07
(9 more)
Total posts: 18
Add as friends
Send message
baik laki, maupun ppuan, semua sama je. berisiko untuk terpengaruh dlm kancah maksiat. yg sedihnya, budak sekolah menengah pun dah ramai terjebak. ada yg menyesal, tapi ramai gak yang pilih untuk kekal. alasannya adalah nak cari nikmat hidup. tahlah... memang benda ni mcm xdpt dibendung lagi, biarpun ramai yg sedar benda ni salah.
 
nofan Posted on 24-MAR-07
Total posts: 1
Add as friends
Send message
pada dasrnya permpuan dan laki2 sama ja pergaulan ga terlalu ngaruh yang penting da imam yang kuat dan prinsip pa lagi klo ada support dari org tua. Dikusi ma mereka akan sangat berpengaruh untuk saling tukar pandangan dan cari jalan keluar bersama
 
syimah01 Posted on 25-MAR-07
Total posts: 1
Add as friends
Send message
dunia tanpa sempadan..maklumat dihujung jari..nk salahkan media massa 100% mungkin tak boleh juga sbb skg semua boleh surf je kot internet..apa2 pun selagi hidup berlandaskan iman n islam..inyaAllah benda2 ni semua boleh elak..kesimpulannya..terpulang kpd individu itu sendiri..sbb msing2 ada akal..n ilmu..
 
fliezzy Posted on 07-APR-07
Total posts: 2
Add as friends
Send message
erm..
<br>pertama skali, try kite tgok diri kite dlu baru bleh nk ckp..
<br>so kalo kite asyik menyalahkan org lain smpai sudah pun x abis, msing2 nk tunding jari kt org..pokoknye tepuk dada, tanye selera..
<br>dlm masalah ari ini pergaulan bebas yg melanda skang ni memang teruk...
<br>perkara yg terbesar skali adalah akal..ape gune ade akal kalo x padai gune, tuhan dh bezakn antara manusia dgn haiwan adalah akal..
<br>dari akal lh kite dpt melakukan ape shj yg kite iginkan,so ini bmkna akal lh yg akan mengawal seluruh pergerakan kite..kalo nk salhkn media pun xleh,cuz dh peranan media cm 2,mereka pun ade agenda gak,cari makan,nk brkongsi dengan masyarakat dunia ape yg berlaku pada dunia skang..
<br>so selagi kite ade akal,seharusnye kite berfikir..
<br>igt,pepatah melayu ade mnyatakan yang jadikan baik teladan & yg buruk jdkn teladan..
<br>igt kate2 tuah Xkn melayu hilang di dunia..
<br>
<br>aku bukan berkhubah, cume aku juga igin membetuli diri aku gak..
<br>sekian wassalam...
 
floxybaby Posted on 18-MAY-09
Total posts: 39
Add as friends
Send message
Hello
my name is Floxy!!,iam tall and sexy looking young girl, after reading
your profile,i will like to have a relationship with you, can you write me
at,(myfloxyrich55@yahoo.com)
we can start from there, also i will send you my picture, i will be waiting
because i have something VERY IMPORTANT to tell you, take care and lots of
love,God bless you.
Floxy!!
 
 
Back to top
Privacy | Partners | Help | About Us | Contact Us
© MuslimSocial.com 2005 — 2014. All rights reserved.